Wildeco förstärker inom digitala, sociala och mobila kanaler

14 oktober, 2020

På Wildeco har hösten dragit igång med hög aktivitet. I våras var det en del projekt som lades på is, men desto mer har det blivit efter sommaren. Det handlar om allt från börsintroduktioner, nyemissioner och M&A-aktivitet hos bolagen vi samarbetar med.

Sen coronakrisen slog till i början av året, med begränsningar av fysiska möten och tilltagande grad av hemarbete, har Wildeco jobbat med att hitta nya vägar för att kommunicera med ägare och finansmarknad.

Det har handlat mycket om strategisk rådgivning kring individuella kunders kommunikationsbehov och tillämpningen av regelverket så väl som Folkhälsomyndighetens rekommendationer, men också konkreta mediaproduktioner. Till exempel videopresentationer i samband med delårsrapporter och bolagsstämmor.

Videointervjuer

Här är ett exempel från tidigare i år då ekonomijournalisten Joakim Båge som Wildeco har ett exklusivt samarbete med intervjuade Ework Groups VD Zoran Covic om året som gått, istället för det traditionella anförandet i samband med årsstämman 2020. Videon lades ut på bolagets hemsida, på YouTube samt Linkedin där det delades och gillades.

Innehåll för sociala medier

Wildeco har en lång tradition av att producera förstklassiga årsredovisningar, både tryckta och digitala, för så väl privata organisationer som börsnoterade tillväxtbolag. De senaste som vi är stolta över är den snabbväxande spelkoncernen Embracer Groups årsredovisning samt för Coeli Private Equity, en lite mindre produktion men med samma höga kvalitet. Vi har också alltjämt stoltheten att producera den omfattande och mycket informativa årsredovisningen för Lantmännen.

En viktig värdeskapande trend är att vi även paketerar sådant material och distribuerar det så att det passar digitala medier, till exempel genom podcasts, video eller att vi skapar infografik eller nativeartiklar. Vi har erfarenheten, nätverket och sätter ihop ett paket som når just den målgrupp du vill nå.

Podcasts

Mer och mer av media konsumeras numera i mobila kanaler, vilket gjort att audio vuxit kraftigt under 2020 med bland annat podcasts och ljudböcker som vinnare över andra medieformat. Fler och fler företag, banker, investerare och väljer att producera en podd, vilket kan ha flera olika syften, employer branding, investor relations eller public policy. Ett exempel på en podcast som vi gillar på Wildeco och ofta lyssnar på är Affärsvärldens podd som programleds av Helene Rothstein där bland annat Embracer Groups vd Lars Wingefors nyligen medverkade. Wildeco har nu även förstärkt sin kapacitet att producera förstklassiga podcasts och producerar i höst bland annat Aftonbladets ekonomipodd Min Ekonomi: Privat som programleds av Elin Agorelius och Joakim Båge.

Virtuella Konferenser

Många investerare känner viss ”corona-fatigue” kring att delta i efter alla dagliga Zoom- och Teams-möten, samtidigt är det stora begränsningar under rådande omständigheter kring genomförandet av större investerarmöten som roadshows, fysiska konferenser och kapitalmarknadsdagar. Lösningen som blivit alltmer populär är virtuella konferenser med hög produktionskvalité och möjlighet till interaktivitet på ett säkert och bekvämt sätt för både institutionella placerare som privata investerare. Joakim Båge modererar ett sådant seminarium, ”Smart Property” i november för First-North noterade Netmore Group och branschorganisationen PropTech Sweden.